Uit onderzoek van PISA (2018) is gebleken dat zowel de score van leesvaardigheid als leesmotivatie bij kinderen de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald is. Dit was een reden voor Algoritmic om hun leesapplicatie Flits! Tutorlezen nog aantrekkelijker te maken voor basisschoolleerlingen.

Flits! Tutorlezen, ook wel de Leesautomaat genoemd, is een programma dat op woordniveau de leessnelheid en nauwkeurigheid van zwakke tot matige lezers verbetert. Het wordt uitgegeven door Lexima. 

Als User Interface designer optimaliseerde ik de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie. Daarnaast heb ik samen met het ontwikkelteam concepten ontworpen die ervoor zorgen dat kinderen gemotiveerd blijven om te oefenen. We zijn in gesprek gegaan met leerlingen om te kijken wat aansluit bij hun belevingswereld. Om motiverende en effectieve designs te maken, werkte ik samen met Dekker & Dooyeweerd, een praktijk voor psychologie en pedagogiek. 
Een van de concepten is het Avatar Magazine. Een leerling spaart tijdens het oefenen voor Flitspunten. Deze krijgt hij op basis van het aantal dagen waarop hij oefent. Zo ligt er een focus op de inzet en niet alleen het resultaat.
Deze punten kunnen ingezet worden om avatars te kopen vanuit het Avatar Magazine. Hierdoor kunnen kinderen sparen voor hun eigen avatarcollectie. ​​​​​​​
De menselijke avatars zijn gecreëerd op basis van de avataaars generator en verder aangepast op basis van de behoeften van de doelgroep. De interface en overige avatars zijn door mijzelf ontworpen.
Back to Top